1 år sedan.

VARNING ÄCKLIGA BILDER PÅ MIG HAHA
 
Idag är det exakt 1 år sedan jag opererade käken. Helt sjukt vad tiden går fort! Kommer aldrig glömma sekunden innan jag sövdes, var så sjukt äckligt! Narkosläkaren sa att hon sprutade in sömnmedlet och att jag skulle somna direkt. Det gick typ två sekunder och jag tänkte "vafan, det händer ju inget". Men sen kände jag hur det snurrade till och kroppen liksom försvann. Sen sov jag, jäkligt gott! Minns även hur nervös jag var i väntrummet innan jag blev uppropad. Höll på börja gråta. Tankar om döden flög ju förbi eller "tänk om jag vaknar när undertiden dom opererar mig". Men väl inne på operationsbordet var jag lugn, men det kanske berodde på att jag tog 3 alvedon och 2 ipren + gas. Haha!
Efter jag vaknade var jag minst sagt på lyset. Jag försökte konstan resa mig upp (tydligen en verlevnads instinkt) och munnen gick i 180. Frågade mimnst 50 gånger om hur mycket klockan var och var Tuff (min kanin) och Felix var. Innan operationen hade jag och några kompisar kollat på youtube när folk är lulliga efter visdomsoperationer, och jäklar vad roliga dom är! Så jag ville att mamma skulle filma mig efter operationen. Konversationen mellan mamma och mig såg ut ungefär sähär:
- Mamma filmar du?
- Nej, jag får inte. Det är telefonförbud inne i uppvaket.
- Varför då?
- Jag vet inte, det bara är så.
- Men varför? Va? VET DU VAD?!
- Nej?
- Victoria, Victoria Olivas i min klass, hon kommer bli jätte arg.
- Jaha...?
 
Stackars mamma, fick stå ut med alla frågor och funderingar. Ungefär såhär cool kände jag mig på uppvaket, dock sjöng jag inte.
 
När jag kvicknat till fick jag tillsut gå på toa. Var ganska kissnödig eftersom jag var sövd längre än tänkt. Skulle sövas mellan 8 - halv 10 ungefär men tanden låg så illa till att operationen höll på lite längre. Jag sov ungefär till 11 istället. Fick iaf gå på toa och jag minns att benen var som spaggetti, dom vek sig konstans. Mamma var tvungen att leda mig in på toa. När jag väl hade gjort mina behov skulle jag resa mig, men det gick inte så bra. Var tvungen att dra mig upp med armarna med hjälp av ett handikapp-armstöd intill. Som tur var låsta jag inte toan ifall jag hade ramlat eller så. Jag kände mig verkligen som en pensionär.
Fick gå efter en timme ungefär och då mådde jag bra. Läkarna sa att jag kunde ha ont men det var bara att försöka sova. Eftersom i stort sett alla tänder satt löst fick jag bara äta kallt och flytande i MINST en vecka. Ni anar inte hur mycket jag uppskattade potatiosmoset som jag fick efter en vecka..
 
Såklart svänge vi förbi donken för att köpa en milkshake och kallt isvatten till mig. Undertiden mamma var inne och köpte det ringde jag och berättade för Alina att allt gått bra. Var så svullen i munnen att jag knappt kunne prata så jag fattar varför hon sa VA?! stup i ett haha. 
 
Här är bilder på mig när jag precis kommit utanför käkkirurgen. Både i och utanför munnen är jag extemt svullen. Jag blåser inte upp eller något liknande på bilderna. Jag står helt avslappnat och försöker se så "normal" ut jag bara kan. Men ni ser ju hur det resulterade..
Ja ni ser ju hur vacker jag var.. Liksom vem behöver botox? 
 
Hade väldigt ont när jag kom hem så sov direkt. Eftersom jag var så pass svullen  i munnen och även halsen var jag tvungen att sova högt med huvudet. Nästan sittandes och på rygg. Var nog de hemskaste jag gått igenom nästan. Har jätte svårt att somna på rygg så ni kan ju räkna ut hur mycket jag sov. Åt yohgurt på kvällen sen och sen dess kan jag inte äta yoggi jordgubb, spyr utav det.. UUÄÄÄÄK!
Dagarna gick och det gick bättre att äta mat. I slutet av veckan fick jag äta kallt potatismos, det var himmelskt gott efter att ha levt på kräm och kall soppa i 5-6 dagar. Konstigt nog älskar jag fortfarande potatismos!
Här försökte jag ta kort på alla stugn jag hade i munnen, men om man är lullig går det inte så bra hehe.. Hade kring 25 stygn i munnen. Stygnen var sådana som lossnar när de läkt så när jag var i skolan spottade jag stygn haha. Dom lossnade lite hit och dit så ibland stack det ut tråd ut munnen på mig. Förutom stygnen i munnen blev du ju ett stort "hål" där tanden legat. Än idag känner jag det lite, men det är inte lika stort som det var förut. 
Alltså jaaa.. Mina läppar...
 
Det värsta med operationen, förutom smärtan, var att jag inte fick idrotta eller äta riktig mat. För jag missade sista fotbollsmatchen med gamla flicklaget, fast jag var med och kolla! Vi hade lagfest efteråt och jag fick fortfarande inte äta riktig mat. Och gissa vad dom beställer? Jo pizza. Ni kan ju räkna ut hur glad jag blev då. Jag drack pucko, åt risifrutti och knarka ipren. MMMMMM vad gott!
 
Svullnade upp utanpå käken ganska mycket och hade alla regnbågens färger. Var allt från lila till blå till grön till gul. På bilden under ser man lite att jag är gul. Ursäkta bilden Signe, hehe..
 
Med det här extemt långa inlägget vill jag tacka er som läst. Var inte normal innan operationen, men det kommer jag nog heller inte bli nu efter!

Kommentarer
Postat av: Jennie (a)

Du är bäst :) <3

Svar: Tack du med! :) <3
emmy larsson

2012-10-04 @ 08:28:30
URL: http://skummbanan.blogg.se
Postat av: alina

Weeeeeeuuuuu! Tycker du ser ut som en osig teddybjörn, tihihih syns i helgen! pussssss

2012-10-04 @ 12:20:55
URL: http://www.anotherdream.webblogg.se
Postat av: s

mmmmmm bilden <3<3<33<

2012-10-04 @ 12:34:00
Postat av: Jennie

Roliga bilder oxå haha ;) <3

Svar: Dom är extremt vackra... ;) <3
emmy larsson

2012-10-04 @ 20:03:50
URL: http://skummbanan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0